Škoda Superb

Skoda Superb

zdroj: wikipedia.sk

Škoda Superb je veľké rodinné auto vyrábané automobilkou Škoda Auto. Označuje sa aj ako vlajková loď tejto automobilky a je jej najluxusnejším a najväčším modelom. Prvá generácia vyrábaná od roku 2001 do 2008 bola založená na platforme Volkswagenu Passat, s ktorou zdieľa všetky dôležité mechanické súčasti, bola však dlhšia o 10 cm. Korene mena Superb siahajú až do minulosti, konkrétne do rokov 1934-1942, ktoré automobilka Škoda používala už vtedy pre svoje najväčšie modely a prvé Škody Superb vznikli už pred druhou svetovou vojnou. Už vtedy to bolo jedno z najluxusnejších vozidiel, používali ho vysokí štátnici. Auto za pomerne krátky čas prešlo viacerými zmenami, hlavne s cieľom zvýšiť výkon, napríklad do neho zaviedli OHV systém. Ako jediné auto od Škody malo 8 valcový motor.

B5 Superb (2001-2008)

Prvá generácia modernej Škody Superb, označovaná aj B5, prišla na trh v roku 2001. Vychádza z modelu Volkswagen Passat Linquy, ktorý bol plánovaný pre Čínsky trh, avšak po spojení automobiliek Škoda a Volkswagen sa auto začalo predávať v Európe pod značkou Škoda Superb (jedinou výraznejšou zmenou je dlhší rázvor) a vychádza z platformy Volkswagenu s názvom PL45+, ktorá bola použitá vo Volkswagene Passat B5 LWB z roku 1999.

Vo výbave má niekoľko benzínových aj dieselových spaľovacích motorov, ktoré má spoločné so zvyškom skupiny áut Volkswagen. Základný model s označením “Classic” je typu 1.9L I4 TDI s výkonom 74 kW resp 2.0L benzínový I4 motor s výkonom 85 kW. Okrem toho sú dostupné úrovne “Comfort” a “Elegance”, ktoré majú vo výbave 1.8 20V Turbo benzínový I4 motor s výkonom 119 kW alebo 142 kW V6 2.8L benzín resp. 2.5L V6 TDI 120 kW. Využívajú 6-stupňovú manuálnu prevodovku alebo aj 5-stupňovú tiptronic automatiku.

V roku 2006 prešiel Superb faceliftom, dostal novú masku chladiča, predné a zadné svetlá v štýle nových modelov Roomster a Octavia. Zmeny nastali aj v interiéri, ktorého niektoré časti dostali drevené prevedenie a mierne zmeny nastali tiež v motoroch. Uvedená bola nová luxusná verzia s názvom “Laurin&Klement”, ktorá je najlepším, čo sa dá od Superb dostať.

Rázvor 2803 mm
Dĺžka 4803 mm
Šírka 1765 mm
Výška 1489 mm
Objem batožinového priestoru 462 l

B6 Superb (Typ 3T) (2008-present)

Skoda Superb Combi

zdroj: topspeed.com

Nová rada Škody Superb prišla na svet na Ženevskom autosalóne začiatkom roka 2008. Zvykne sa označovať aj ako B6 resp. Typ 3T. Založený je na poslednej A5 Octavia platforme od Volkswagenu A5 PQ35, je to 5-dverový liftback sedan s piatimi miestami na sedenie.

K dispozícii je viacero benzínových motorov od Volkswagenu. Základným je 92 kW 1.4L I4 motor s technológiou TFSI, ďalej sú možné 118 kW 1.8L I4 TFSI, 147 kW 2.0L I4 TFSI a posledným je výstavný 3.6L 191 kW FSI VR6 s pohonom na všetky 4 kolesá a 6-stupňovou Direct-Shift prevodovkou (DSG). Dieselové motory 2.0L I4 TDI CR 103 kW, 2.0L I4 TDI CR 125 kW a 77 kW 1.9L I4 TDI Greenline s úspornejšou spotrebou paliva. Auto používa 5 resp 6-stupňovú prevodovku, dostupná je aj voliteľná DSG prevodovka so 6 resp. 7 stupňami.

V Európe sa vozidlo predáva v troch úrovniach výbavy – Comfort, Ambition a Elegance. V UK sú tieto úrovne 4 – S, SE, Elegance a Greenline.
V roku 2009 bola predstavená aj kombi verzia Škody Superb.

Parametre

Motor
Benzín:

  • 1.4 L I4 TSI 92 kW (123 hp)
  • 1.8 L I4 TSI 118 kW (158 hp)
  • 2.0 L I4 TSI 147 kW (197 hp)
  • 3.6 L VR6 FSI 4×4 191 kW (256 hp)

Diesel:

  • 1.6 L I4 TDI CR DPF 77 kW (103 hp)
  • 1.9 L I4 TDI PD DPF Greenline 77 kW (103 hp)
  • 2.0 L I4 TDI PD 103 kW (138 hp)
  • 2.0 L I4 TDI CR DPF 125 kW (168 hp)
Prevodovka 5/6-st. Manuál, 6/7-st. DSG
Rázvor 2761 mm
Dĺžka 4838 mm
Šírka 1817 mm
Výška 1462 mm
Hmotnosť 1500 – 1740 kg
Objem batožinového priestoru 595 l (liftback), 633 l (kombi)
Spotreba 5.6 (1.9 TDI-PD) – 9.8 (3.6 V6 FSI 4×4) l/100 km
Zrýchlenie 0-100 km/h 6.5 (3.6 V6 FSI 4×4) – 12.5 (1.9 TDI-PD) s

Video: