Škoda Favorit

Škoda Favorit je osobný automobil nižšej strednej triedy vyrábaný českou automobilkou Škoda od roku 1988 do roku 1995. Automobil bol prvýkrát predstavený v roku 1987 na strojárenskom veľtrhu v Brne. Pre automobilový priemysel v Českej republike znamenal Favorit veľký krok vpred. Svojimi hospodárnymi prevádzkovými vlastnosťami si získal obrovský záujem na strane spotrebiteľov.

Skoda Favorit

zdroj: wikipedia.org

Favorit bol automobil vyvinutý v talianskom dizajnérskom štúdiu Nuccio Bertone, ktoré navrhlo finálnu verziu vzhľadu karosérie. Zásadný vplyv mala aj nemecká automobilka Porsche, s ktorou vývojári konzultovali celú konštrukciu vznikajúceho vozidla a nechali si tu navrhnúť zavesenie motora s požiadavkou na optimálnu akustiku a vibrácie.
Favorit bol prvým modelom značky Škoda s motorom umiestneným vpredu a pohonom prednej nápravy.

Favorit bol základným typom, ale existovalo aj niekoľko iných variantov, ktoré niesli rôzne mená. Kombi sa nazývalo Škoda Forman, úžitkové vozidlá niesli názov Škoda Favorit Praktik, Škoda Forman Praktik, Škoda Pick-up a Škoda Forman Plus. Na základe Favoritu sa vyrábali aj elektromobily Škoda Eltra 151.
Vzhľadom na sprísnené emisné predpisy sa na trhu začali postupne objavovať Favority s rôznymi modifikovanými motormi od roku 1993. Automobilka Škoda ponúkala radu limitovaných sérií tzv. akčných modelov ako napr. Black Line, Silver Line, Green Line, Forman Million-edition a Solitaire s nadštandardnou výbavou (centrálne uzamykanie, alarm s diaľkovým ovládaním, strešné okno, metalizované laky, tónované sklá, osvetlenie batožinového priestoru, hliníkové disky kolies, kožou potiahnutý volant a iné)

Prvá modernizácia Favorita prebehla v roku 1991. Asymetricky umiestnené logo spoločnosti sa premiestnilo doprostred. Postupne dochádzalo k zlepšovaniu použitých materiálov, ale automobil vizuálne zostával nezmenený. Výrazný facelift prišiel v januári roku 1993.

Škoda Favorit bola vyrobená aj ako pretekárske vozidlo pre skupinu Formula 2 a prvýkrát sa tento automobil predstavil na súťažiach v sezóne majstrovstiev sveta v rallye 1989.

V roku 1994 bola výroba Favoritu zastavená, Forman a Pick-up sa vyrábali ešte o rok dlhšie. Vyrobených bolo celkom 783 163 kusov Favoritov a nástupcom sa stala nová Škoda Felicia.

Technické parametre

Favorit s výkonom 50 kW

Dĺžka 3815 mm
Šírka 1620 mm
Výška 1415 mm
Rázvor náprav 2450 mm
Celková hmotnosť 1325 kg
Priemerná spotreba paliva 7.0 l/100 km
Max. rýchlosť 150 km/h

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=tYqjlfzuKWE