Škoda Forman je názov pre päťdverové kombi postavené na rovnakom základe ako Škoda Favorit. Pôvodne mal byť použitý názov Škoda Tourist, nakoniec sa však použilo meno Forman. Automobil sa začal vyrábať v roku 1990, dva roky po začatí sériovej výroby Škoda Favorit. Celkom bolo vyrobených 223 059 kusov automobilov Škoda Forman.
Na podporu predaja tohto automobilu bolo vyrobených viacero akčných modelov ako pri Favorite. Prvé akčné modely prišli v roku 1992, a to Forman Prima, Forman Marathon a Forman Excellent.
Prima mala charakteristický fialový lak. V interiéri automobilu boli sedadlá čalúnené novou látkou, ktorá bola použitá aj na výplniach dverí.
Názov automobilu Marathon pramenil zo spolupráce Škoda Auto s českým olympijským výborom pred letnými olympijskými hrami v Barcelone. Celkom bolo vyrobených 5000 kusov.
Škoda Forman Excellent sa vyznačovala olivovo zeleným lakom. Vyrobených bolo spolu 2000 kusov. Pre tento automobil bolo charakteristické centrálne zamykanie, alarm, strešné okno, tónované okná, digitálne stropné hodiny a látkové výplne dverí.
V roku 1993 boli ponúkané zhodné akčné modely pre verzie Favorit aj Forman: Silver Line, Black Line, Green Line a Forman Million-edition.
Silver Line bola prvá akčná edícia po druhom facelifte v roku 1993. Automobily boli lakované striebornou metalízou. Predné hmlové svetlomety mali ochrannú mriežku. Výroba tejto akčnej série bola v roku 1994 ešte predĺžená a výbava doplnená.
Edícia Black Line bola prvýkrát predstavená na pražskom autosalóne v roku 1993. Vozidlá boli lakované odtieňom čierna magická ebenová farba. Výbava bola podobná akčným modelom Silver Line, ale boli tu drobné rozdiely. Vyrobených bolo 6500 kusov automobilov.
Edícia Green Line bola šetrnejšia k životnému prostrediu. Tieto automobily boli lakované jasnou zelenou farbou.
Million Edition bola uvedená na trh v roku 1994 na oslavu výroby miliontého automobilu typového radu Favorit. Všetky automobily boli lakované tmavošedou metalízou. Vyrobených bolo 1000 kusov automobilov a zákazníci ku všetkým dostali ozdobnú plaketu s poradovým číslom ich vozidla.
Pod Škodou Forman vystupujú aj úžitkové automobily: Škoda Forman Praktik a Škoda Forman Plus.
Automobil Forman Praktik mal zhodnú karosériu s osobnými vozidlami a stal sa nástupcom Škoda 105 SP. Tieto vozidlá boli dvojmiestne a za prednými sedadlami sa nachádzala mreža a batožinový priestor s rovnou podlahou.
Automobil Forman Plus vychádzal z prevedenia Forman Praktik. Mal zvýšenú strechu s vyvýšeným bielym laminátovým krytom. Na základe tohto typu bola vyrobená aj sanitka.
Výroba automobilov Forman bola ukončená v roku 1995, kedy boli nahradené Škodou Felicia Combi.
Technické parametre
Dĺžka | 4160 mm |
Šírka | 1620 mm |
Výška | 1425 mm |
Rázvor náprav | 2450 mm |
Celková hmotnosť | 1370 kg |
Priemerná spotreba paliva | 9.9 l/100 km |
Max. rýchlosť | 135 km/h |