Škoda 105/120/125 boli 3 podobné modely nižšej strednej triedy od Škoda Auto, typické umiestnením motora a pohonu vzadu. Ich produkcia prebiehala v bývalom Československu v Mladej Boleslavi medzi rokmi 1976-1990 a boli nasledovníkom modelu Škoda 100. Nasledovníkom sa stali modely Škoda 130/135/136.
Konštrukcia motora a pohonu vzadu má historické pozadie. Konštruktéri zo Škoda Auto, ktorý plánovali tento model ako nasledovníka Škody 100/110, ho chceli pôvodne skonštruovať s motorom a pohonom vpredu. Vzhľadom na direktívy zo Sovietskeho zväzu, zákaz importu, vyhýbanie sa západoeurópskym technológiam a podobne sa tento cieľ nepodarilo zrealizovať a Škoda bola v podstate donútená pokračovať v konštrukcií “všetko vzadu” aj v modeloch 105/120. Kvôli tomu, keď sa tieto modely dostali do výroby boli veľmi podobné svojim predchodcom, mali veľmi podobné mechanické špecifikácie, výraznejšou zmenou bol vpredu umiestnený chladič.
K dispozícii boli len dva typy motorov – 1046 cm3 bol určený pre model 105, s ktorým bol schopný dosiahnuť výkon 33 kW (44 bhp) a 1174 cm3 bol zase určený pre model 120, jeho výkon bol 40 kW (54 bhp).
Auto malo niekoľko mínusov, nová technológia chladiča vpredu nebola úplne optimalizovaná a preto dochádzalo častejšie ako by bolo žiadúce k prehrievaniu motora, spomína sa aj zlá ovládateľnosť pri vyšších rýchlostiach. Na druhej strane si získalo veľkú popularitu a ešte začiatkom 21. storočia hlavne na slovenských a českých cestách jazdilo množstvo týchto škodoviek.
>>> Pozrite si kompletný výpis všetkých modelov 105/120 <<<
Najskôr (od roku 1976) sa vyrábali len verzie Škoda 105 S (S=Standart) a Škoda 120 L (L=Luxe), model 120 (bez L) bol pridaný do ponuky až v apríli 1978 a bol z mechanického hľadiska rovnaký ako 120 L, ale mal základnú výbavu ako model 105 S a sklápacie predné sedadlá. V roku 1981 pridali aj model 105 GL (GL=Grand Luxe), ktorý opäť po konštrukčnej stránke bol totožný, ale mal niektoré špecifické prvky výbavy (napr. čierne nárazníky). Rok na to sa pridal do rady aj 120 Rapid Coupé vybavený 1174 cm3 40 kW (54 hp) motorom prevzatým od sedanov 120 LS (LS=Luxe Sport) a 120 GLS (GLS=Grand Luxe Sport). V rovnakom čase bol predstavený aj 105 SP, čo bola komerčná verzia modelu 105 S bez zadných sedačie a na mieste zadných skiel mala len železnú výplň, táto verzia však bola dostupná len v Československu. Koncom roka 1982 rozšíril ponuku aj 120 LE, ktorý vychádzal zo 120 L, mal však upravenú prevodovku predovšetkým so zámerom na ekonomickejšiu prevádzku (odiaľ názov LE=Luxe Economic)
V roku 1984 sa do popredia dostala výroba modelov rady 130, aj keď rôzne modely rady 105/120 sa vyrábali ďalej zároveň s modelom Škoda 130, ktorý z nich vychádzal a bol ich priamym nasledovníkom, najväčšou novinkou v rade 130 bol nový výkonnejší motor či vylepšená 5-stupňová prevodovka.
Definitívny koniec rady 105/120 prišiel s uvedením novej Škody Favorit, s výnimkou modelov 105 L, 105 SP a 120 L, ktoré sa ešte istú dobu vyrábali. Ako posledný model predstavili v roku 1988 nový 125 L, ktorý sa vyrábal nasledujúce dva roky.
Auto sa s úspechom predávalo aj za hranicami Československa. Vo Veľkej Británii bolo známe ako Škoda Estelle, auto sa vyznačovalo spoľahlivosťou a nízkou cenou a aj preto sa ho predalo desiatky tisíc kusov. Zaujímavosťou je, že to bolo posledné masovo vyrábané malé rodinné auto v Európe, ktoré malo motor a pohon vzadu. Auto sa okrem toho predávalo aj v Nemecku, Grécku, Fínsku či dokonca na Novom Zélande a Austrálii.
Za 14 rokov produkcie vyšlo z pásov automobilky 1 961 295 áut verzie 105/120/125 a výrobu úplne skončili v roku 1990.
Parametre
Model | Produkcia | Motor | Výkon | Prevodovka |
---|---|---|---|---|
Škoda 105 S | 1976–1987 | 1.0 L I4 | 45 hp (34 kW) | 4-stupňová manuálna |
Škoda 105 L | 1976–1989 | 1.0 L I4 | 45 hp (34 kW) | 4-stupňová manuálna |
Škoda 105 GL | 1981–1983 | 1.0 L I4 | 45 hp (34 kW) | 4-stupňová manuálna |
Škoda 105 SP | 1982–1988 | 1.0 L I4 | 45 hp (34 kW) | 4-stupňová manuálna |
Škoda 120 | 1978–1983 | 1.2 L I4 | 49 hp (37 kW) | 4-stupňová manuálna |
Škoda 120 L | 1976–1990 | 1.2 L I4 | 49 hp (37 kW) | 4-stupňová manuálna |
Škoda 120 LE | 1982–1983 | 1.2 L I4 | 49 hp (37 kW) | 4-stupňová manuálna |
Škoda 120 GL | 1984–1987 | 1.2 L I4 | 49 hp (37 kW) | 5-stupňová manuálna |
Škoda 120 LS | 1976–1987 | 1.2 L I4 | 54 hp (40 kW) | 4-stupňová manuálna |
Škoda 120 LX | 1984–1987 | 1.2 L I4 | 54 hp (40 kW) | 5-stupňová manuálna |
Škoda 120 GLS | 1976–1984 | 1.2 L I4 | 54 hp (40 kW) | 4-stupňová manuálna |
Škoda 120 GLS | 1984–1987 | 1.2 L I4 | 54 hp (40 kW) | 5-stupňová manuálna |
Škoda 125 L | 1988–1990 | 1.2 L I4 | 54 hp (40 kW) | 5-stupňová manuálna |
Ďalšie parametre
Dĺžka | 4160 (do 1983), 4200 mm (od 1983) |
Šírka | 1595 (do 1983), 1610 mm (od 1983) |
Výška | 1400 (do 1983), 1400 mm (od 1983) |
Rázvor | 2400 mm |
Hmotnost | 1255-1290 kg |
Objem batažinového priestoru | 400 l(280 vpredu, 120 za zadnými sedadlami) |
Počet miest na sedenie | 5 |
Max. rýchlosť | 130-150 km/h |
Objem nádrže | 37-38 l |
Spotreba | 5.7-9.7 l/100 km |
Video:
http://www.youtube.com/watch?v=0oNc0sQWOvE