Škoda 120

Škoda 105/120/125 boli 3 podobné modely nižšej strednej triedy od Škoda Auto, typické umiestnením motora a pohonu vzadu. Ich produkcia prebiehala v bývalom Československu v Mladej Boleslavi medzi rokmi 1976-1990 a boli nasledovníkom modelu Škoda 100. Nasledovníkom sa stali modely Škoda 130/135/136.

Skoda 120

zdroj: wikipedia.org

Konštrukcia motora a pohonu vzadu má historické pozadie. Konštruktéri zo Škoda Auto, ktorý plánovali tento model ako nasledovníka Škody 100/110, ho chceli pôvodne skonštruovať s motorom a pohonom vpredu. Vzhľadom na direktívy zo Sovietskeho zväzu, zákaz importu, vyhýbanie sa západoeurópskym technológiam a podobne sa tento cieľ nepodarilo zrealizovať a Škoda bola v podstate donútená pokračovať v konštrukcií “všetko vzadu” aj v modeloch 105/120. Kvôli tomu, keď sa tieto modely dostali do výroby boli veľmi podobné svojim predchodcom, mali veľmi podobné mechanické špecifikácie, výraznejšou zmenou bol vpredu umiestnený chladič.

K dispozícii boli len dva typy motorov – 1046 cm3 bol určený pre model 105, s ktorým bol schopný dosiahnuť výkon 33 kW (44 bhp) a 1174 cm3 bol zase určený pre model 120, jeho výkon bol 40 kW (54 bhp).
Auto malo niekoľko mínusov, nová technológia chladiča vpredu nebola úplne optimalizovaná a preto dochádzalo častejšie ako by bolo žiadúce k prehrievaniu motora, spomína sa aj zlá ovládateľnosť pri vyšších rýchlostiach. Na druhej strane si získalo veľkú popularitu a ešte začiatkom 21. storočia hlavne na slovenských a českých cestách jazdilo množstvo týchto škodoviek.

>>> Pozrite si kompletný výpis všetkých modelov 105/120 <<<
Najskôr (od roku 1976) sa vyrábali len verzie Škoda 105 S (S=Standart) a Škoda 120 L (L=Luxe), model 120 (bez L) bol pridaný do ponuky až v apríli 1978 a bol z mechanického hľadiska rovnaký ako 120 L, ale mal základnú výbavu ako model 105 S a sklápacie predné sedadlá. V roku 1981 pridali aj model 105 GL (GL=Grand Luxe), ktorý opäť po konštrukčnej stránke bol totožný, ale mal niektoré špecifické prvky výbavy (napr. čierne nárazníky). Rok na to sa pridal do rady aj 120 Rapid Coupé vybavený 1174 cm3 40 kW (54 hp) motorom prevzatým od sedanov 120 LS (LS=Luxe Sport) a 120 GLS (GLS=Grand Luxe Sport). V rovnakom čase bol predstavený aj 105 SP, čo bola komerčná verzia modelu 105 S bez zadných sedačie a na mieste zadných skiel mala len železnú výplň, táto verzia však bola dostupná len v Československu. Koncom roka 1982 rozšíril ponuku aj 120 LE, ktorý vychádzal zo 120 L, mal však upravenú prevodovku predovšetkým so zámerom na ekonomickejšiu prevádzku (odiaľ názov LE=Luxe Economic)

V roku 1984 sa do popredia dostala výroba modelov rady 130, aj keď rôzne modely rady 105/120 sa vyrábali ďalej zároveň s modelom Škoda 130, ktorý z nich vychádzal a bol ich priamym nasledovníkom, najväčšou novinkou v rade 130 bol nový výkonnejší motor či vylepšená 5-stupňová prevodovka.

Definitívny koniec rady 105/120 prišiel s uvedením novej Škody Favorit, s výnimkou modelov 105 L, 105 SP a 120 L, ktoré sa ešte istú dobu vyrábali. Ako posledný model predstavili v roku 1988 nový 125 L, ktorý sa vyrábal nasledujúce dva roky.

Auto sa s úspechom predávalo aj za hranicami Československa. Vo Veľkej Británii bolo známe ako Škoda Estelle, auto sa vyznačovalo spoľahlivosťou a nízkou cenou a aj preto sa ho predalo desiatky tisíc kusov. Zaujímavosťou je, že to bolo posledné masovo vyrábané malé rodinné auto v Európe, ktoré malo motor a pohon vzadu. Auto sa okrem toho predávalo aj v Nemecku, Grécku, Fínsku či dokonca na Novom Zélande a Austrálii.

Za 14 rokov produkcie vyšlo z pásov automobilky 1 961 295 áut verzie 105/120/125 a výrobu úplne skončili v roku 1990.

Parametre

Model Produkcia Motor Výkon Prevodovka
Škoda 105 S 1976–1987 1.0 L I4 45 hp (34 kW) 4-stupňová manuálna
Škoda 105 L 1976–1989 1.0 L I4 45 hp (34 kW) 4-stupňová manuálna
Škoda 105 GL 1981–1983 1.0 L I4 45 hp (34 kW) 4-stupňová manuálna
Škoda 105 SP 1982–1988 1.0 L I4 45 hp (34 kW) 4-stupňová manuálna
Škoda 120 1978–1983 1.2 L I4 49 hp (37 kW) 4-stupňová manuálna
Škoda 120 L 1976–1990 1.2 L I4 49 hp (37 kW) 4-stupňová manuálna
Škoda 120 LE 1982–1983 1.2 L I4 49 hp (37 kW) 4-stupňová manuálna
Škoda 120 GL 1984–1987 1.2 L I4 49 hp (37 kW) 5-stupňová manuálna
Škoda 120 LS 1976–1987 1.2 L I4 54 hp (40 kW) 4-stupňová manuálna
Škoda 120 LX 1984–1987 1.2 L I4 54 hp (40 kW) 5-stupňová manuálna
Škoda 120 GLS 1976–1984 1.2 L I4 54 hp (40 kW) 4-stupňová manuálna
Škoda 120 GLS 1984–1987 1.2 L I4 54 hp (40 kW) 5-stupňová manuálna
Škoda 125 L 1988–1990 1.2 L I4 54 hp (40 kW) 5-stupňová manuálna

Ďalšie parametre

Dĺžka 4160 (do 1983), 4200 mm (od 1983)
Šírka 1595 (do 1983), 1610 mm (od 1983)
Výška 1400 (do 1983), 1400 mm (od 1983)
Rázvor 2400 mm
Hmotnost 1255-1290 kg
Objem batažinového priestoru 400 l(280 vpredu, 120 za zadnými sedadlami)
Počet miest na sedenie 5
Max. rýchlosť 130-150 km/h
Objem nádrže 37-38 l
Spotreba 5.7-9.7 l/100 km

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=0oNc0sQWOvE