Škoda 100/110

Model 100 je automobil od Škoda Auto, ktorý prišiel na trh v roku 1969 a nahradil model 1000 MB, oproti ktorému prešiel len malými zmenami. Bol vyrábaný československou automobilkou Automobilové Závody Mladá Boleslav v rokoch 1969-1976. Príbuzným a takmer totožným modelom je model 110, ktorý zase vychádzal z modelu 1100 MB.

Skoda 100

zdroj: wikipedia.org

Spomínaný predchodca – 1000 MB začínal byť zastaraný, ale socialistická vláda odmietala automobil s motorom vpredu a pohonom vzadu. Keď bol v roku 1968 zrekonštruovaný závod na výrobu modelu 1000 MB, do výroby bola pripravená aj verzia Škoda 100, ktorá postupne nahradila starý model 1000 MB. Auto však prešlo len ľahkými zmenami a v konečnom dôsledku trpelo rovnakými nedostatkami a po niekoľkých rokoch taktiež začalo zaostávať za trendami v západnej Európe.

Model 100 prebral od 1000 MB motory a mechanické časti. Najväčší rozdiel bol v kotúčových brzdách vpredu a v dvojokruhovom brzdnom systéme. K viacerým zmenám došlo aj počas aktívnej výroby, týkali sa predovšetkým svetiel. Do roku 1972 sa používalo od modelu 1000 MB prebraté umiestnenie hrdla tankovej nádrže na zadnom blatníku auta.

Škoda 110 LS ako aj Škoda 110 R mala 4 svetlomety, najlepšie vybavenie a dosahovali maximálnu rýchlosť 140 km/h. Tieto modely sa aj vyvážali a to hlavne na európske trhy.

Auto stálo 45 000 vtedajších korún a vyrábalo sa do roku 1976, kedy bolo nahradené modelmi 105/120. Predalo sa ich vyše 1 mil. kusov.

Parametre a modely

Okrem štandardných modelov bol dostupný aj model Škoda 110 R v prevedení športového coupé. Všetky modely sú v prevedení 4-dverového sedanu.
Stretnúť sa dá navyše s viacerými verziami a konceptami:

  • Škoda 1100 GT
  • Škoda 110 Super Sport
  • Škoda Kirby: terénne auto určený pre Taliansko
  • Škoda V.F.Buggy: podobný ako Kirby, avšak určený pre Belgicko

Auto využívalo vodou chladený radový štvorvalec umiestnený vzadu s pohonom tiež vzadu vyrobený z hliníka, karoséria auta pozostávala z ocele a auto využívalo prevodovku so štyrmi rýchlosťami. Modely s označením L=”Deluxe” mali luxusnejšie vybavenie interiéru, LS=”Lux Super” vychádza z verzie 100, ale má prebratý hnací agregát a príslušenstvo od modelu Coupé 110 R. Verzia S=Sport predstavuje pretekársky automobil, ktorý typovo vychádza z modelu 100.

Model, motor a výkon

  • 100/100 L 988 cm³ 35 kW
  • 110 L 1107 cm³ 39 kW
  • 110 LS 1107 cm³ 46 kW
  • 120 S/120 S Rallye 1174 cm³ 38–88 kW
Dĺžka 4155 mm
Šírka 1620 mm
Výška 1380 mm
Rázvor 2400 mm
Hmotnosť 805-820 kg

Video: