Škoda 1203 bolo malé prepravné vozidlo s pohonom vzadu, ktoré vyrábala Škoda Auto a neskôr aj TAZ (Trnavské automobilobé závody). Vývoj vozidla začal už v roku 1956, sériová výroba začala však až rokom 1968 v českom Vrchlabí. Počas vývoja prechádzalo auto viacerými zmenami, či už technickými alebo dizajnovými. V roku 1981 sa oficiálne skončila prvá etapa výroby, ale tá hneď pokračovala v závode TAZ pod názvom TAZ – Š 1203 resp. TAZ – Š 1500 a vyrába sa dokonca dodnes v limitovanom počte, konkrétne blízko mesta Vrchlabí pod značkou 1203 Ocelot resp. Ocelot 1500.
Celkovo sa v rokoch 1968-1981 predalo okolo 70 000 kusov týchto vozidiel.
Automobilka si uvedomila, že by bolo žiadúce pridať do jej ponuky menšie úžitkové vozidlo, preto začala s prvými plánmi a vývojom úplne nového modelu (v roku 1956) a výsledkom mala byť práve Škoda 1203. Nejaký čas na to vyšiel z dielne Škoda prvý prototyp, ktorý niesol názov Š 979. Motor, prevodovka a spojka boli prevzaté z modelu 1201, motor umiestnili pozdĺž prednej nápravy auta.
Postupne prišli ďalšie prototypy, v ktorých sa menili rôzne špecifikácie auta, zdá sa, že s ním neboli spokojný, pretože auto bolo vo vývoji vyše 10 rokov a prešlo aspoň 15 prototypmi. Posledný z nich niesol označenie Š 997.
Tento model mal výnimočný význam pre Škoda Auto, keďže to bol jediný automobil určený na komerčné účely či prepravu nákladu. Socialistický štát plánoval tento model vo veľkom využívať v policajných, hasičských, armádnych či hospodárskych zložkách. Počas výroby vznikalo postupne niekoľko verzií tohoto auta. Najskôr to bola dodávka bez zadných okien, ďalej prevedenie s názvom Com – podobne dodávka, avšak s piatimi miestami na sedenie. Taktiež tu bol Minibus – 5 resp. 8 miestne vozidlo. Dostupné bolo tiež prevedenie vozidla ako ambulantného vozu s dvomi miestami na ležanie, z ďalších sa dá spomenúť niečo ako Avia prevedenie s nákladnou plošinou a nákladným priestorom prekrytým plachtou (TAZ 1500 KAT Rol tvz. Valník), vojenské vozidlo, auto na prepravu zemného plynu či pohrebné vozidlo (TAZ 1500 Furgon). Je vidieť, že Škoda 1203 bola naozaj veľmi dôležitým artiklom pre vtedajšiu vládu a ekonomiku.
Viaceré časti Škody 1203 sú prevzaté od iných modelov tejto automobilky, napr. svetlá a interiéry sú z modelu 1000 MB, motor je zase zo Škody 1202. Viacero častí hlavne interiéru sa v pribehu času menilo v súlade s inými modelmi Škoda.
Parametre
Typy karosérie | Minibus, Malé nákladné, úžitkové vozidlo |
Motory | Benzín: 1.2L – 1.5L (33–42 kW) |
Diesel: 1.9L 43 kW | |
Dĺžka | 4520 mm |
Šírka | 1800 mm |
Výška | 1900 mm |
Rázvor | 2320 mm |
Hmotnosť | 1120–1340 kg |
Podrobné parametre
Model | Škoda 1203 | TAZ 1500 |
Motor | vodou chladený benzínový radový štvorvalec OHV | |
Výkon | 35 kW pri 4600 rpm | 42 kW pri 4500 rpm |
Zdvihový objem | 1221 cm³ | 1433 cm³ |
Krútiaci moment | 88 Nm pri 3000 otáčkach | 105 Nm pri 2500 otáčkach |
Prevodovka | 4-stupňová | 5-stupňová |
Max. rýchlosť | 90–95 km/h | 110–115 km/h |
Zrýchlenie (0–80 km/h) | 40 s | 30.23 s |
Objem nádrže | 40 l | |
Spotreba | 10–12 l/100 km | |
Karoséria | samonosná, celooceľová | |
Predná náprava | rozchod kolies 1360 mm | |
Zadná náprava | rozchod kolies 1350 mm | |
Zadné brzdy | bubnové | |
Pneumatiky | 6.40 – 15 „Extra Transport“ |
Video: