Škoda Fabia je malý automobil od Škoda Auto vyrábaný od roku 1999. Je priamym nasledovníkom Škody Felicia, ktorej výroba definitívne skončila v roku 2001. Fabia je flexibilná, vyrába sa v prevedeniach hatchback, sedan (Fabia Sedan) aj kombi (Fabia Combi). Výroba prvej generácie auta prebiehala do roku 2007, kedy sa začala vyrábať druhá generácia, ktorá je na trhu dodnes, avšak len v prevedení hatchback a kombi. Konštrukčne vychádza z platformy Volkswagen Polo Mk IV. Auto sa produkuje v Českej republike, ale aj v Číne alebo Rusku.
Prvá generácia – Mk1 (1999–2007)
Prvýkrát predstavená vo Frankfurte na Motor Show v roku 1999, známa je aj pod kódovým označením 6Y. Kombi verzia Fabia Combi bola predstavená o rok neskôr. Auto používa množstvo mechanických prvkov z dielne Volkswagenu, čo je jeden z dôvodov, prečo bolo možné držať ceny Fabii na nízkych úrovniach. V roku 2000 auto vyhralo cenu “What Car? Car of the Year” auto roka v UK. Auto má mimoriadne širokú ponuku motorov, začínajú už na 1.0 8V 40 kW a pokračujú až po 1.9 PD TDi vRS 96 kW.
V roku 2005 prešlo faceliftom, keď bola zmenená maska chladiča, hmlové svetlá, zadné svetlá, volant a boli upravené aj niektoré špecifikácie. Okrem toho do ponuky pridali model Sport 1.4 (neskôr revidovaný na 1.2 HTP) 55 kW s manuálnou prevodovkou.
Fabia bola dostupná v troch základných úrovniach výbavy: Classic, Comfort(neskôr zmenené na Ambiente) a Elegance. Neskôr pribudli ďalšie špecifické varianty: Ambiente SE, Blackline, Silverline, Sport, Bohemia a vRS.
Okrem toho sa istý čas vyrábala aj Škoda Praktik, úžitkový automobil, který mal nahradiť model Felicia Pickup. Je to upravená verzia modelu Škoda Fabia Combi. Má dve miesta na sedenie, za kterými je mreža a miesto zadných sedačiek je úložný priestor. Vyrábala sa len do roku 2006.
Za špeciálnu zmienku stojí aj Fabia vRS predstavená v roku 2003, diesel z triedy tvz. “hot hatch”. Pod kapotou má motor od Volkswagenu 1.9L Pumpe-Düse(PD) TDi 96 kW a 310 Nm pri 1900 rpm so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Akceleruje z 0 na 100 km/h za 9.6 s, dosahuje maximálnu rýchlosť 128 km/h a spotrebu 6.2 l/100km.
Parametre
Motory
Benzín:
- 1.0 MPI 37 kW
- 1.2 HTP 40 kW a 47 kW
- 1.4 MPI 44 kW a 50 kW
- 1.4 16V 55 kW , 59 kW a 74 kW
- 2.0 MPI 85 kW a 88 kW
Diesel:
- 1.4 TDI PD 51 kW, 55 kW a 59 kW
- 1.9 SDI 47 kW
- 1.9 TDI PD 74 kW
- 1.9 TDI PD 96 kW – vRS only
Rázvor | 2460 mm |
Dĺžka | 3960 mm (hatchback) 4220 mm (kombi) |
Šírka | 1650 mm |
Výška | 1450 mm |
Vlastná hmotnosť | 1060 kg |
Objem batožinového priestoru | 260 l |
Druhá generácia – Mk2 (2007-súčasnosť)
Druhá generácia s kódovým označením 5J bola oficiálne predstavená v roku 2007 v Ženeve na autosalóne. Stále vychádza z platformy PQ24 a je trošku dlhšia ako prvá generácia. Dizajn auta je v mnohom spoločný so Škodou Roomster. Tento model sa v roku 2009 začal predávať aj v Číne a taktiež v Indii, kde však nemal veľký úspech.
Aj táto generácia ponúka kombi verziu, ktorá je oproti prvej generácii o 7 mm dlhšia, o 46 mm vyššia a zväčšil sa aj batožinový priestor, ktorý dosahuje u kombi až 505 litrov.
Druhá generácia prichádza s nasledovnými 4 úrovňami výbavy: Classic, Ambiente, Sport and Elegance, v UK známe ako úroveň 1, 2, 3 a Greenline resp. S, SE, Elegance a Greenline. V Indii sa tieto úrovne nazývajú Active, Classic, Ambiente a Elegance.
Niektoré motory ostali z prvej generácie, ďalšie nové motory od Audi pribudli. Základný model má 1.2L 44 kW a jeho výkonejšia verzia 51 kW. Najsilnejší benzínový motor je typu 1.6L 16V 77 kW, diesel začína na 1.2 TDi 55 kW, najsilnejšia verzia 1.9 TDi PD dosahuje 77 kW.
Parametre
Motory
Benzín:
- 1.2 HTP 44 a 51 kW
- 1.2 TSI 63 a 77 kW
- 1.4 16v 63 kW
- 1.4 TSI 132 kW – vRS
- 1.6 16v 77 kW
Diesel:
- 1.2 TDI CR 55 kW
- 1.4 TDI PD 51 a 59 kW
- 1.6 TDI CR 55, 66 a 77 kW
- 1.9 TDI PD 77 kW
Prevodovka | 5/6-st. manuálna, 5/6-st. automatická, 6-st. Tiptronic |
Rázvor | 2460 mm |
Dĺžka | 4000 mm |
Šírka | 1642 mm |
Výška | 1498 mm |
Objem batožinového priestoru | 300-315 l (hatchback), 480-505 l (kombi) |
Vlastná hmotnosť | 1125 kg |
Video: